کندل استیک یا نمودار شمعی ژاپنی چیست؟

کندل استیک یا نمودار شمعی ژاپنی چیست؟
کندل استیک یا نمودار شمعی ژاپنی چیست؟

نمودار شمعی ژآپنی یا کندل استیک، شیوه‌ای از نمایش رابطه قیمت بین دو دارایی مشخص دربازارهای مالی است که حاوی 4 جز کلیدی برای تحلیل روند بازار است. تصور می‌شود که این شیوه در قرن 18ام توسط یک بازرگان ژاپنی برنج به نام «مونه هیسا هما» ابداع و سپس در قالب کتابی که توسط «استیو نیسون» تالیف شده بود به چهان معرفی شد.

چهار جز کلیدی قیمت در هر بازاری عبارتند از نقطه شروع قیمت یا باز شدن کندل، نقطه پایان قیمت یا بسته شدن کندل، بالاترین و پایین‌ترین قیمت در یک بازه زمانی مشخص. اگراین تعریف موجب سردرگمی شما شده حق دارید و البته کرده نگران نباشید، برای رهایی از این سردرگمی کمی تامل کنید.

به زبان ساده کندل استیک نمایانگر نواسانات قیمت در یک مدت زمانی خاص است. یعنی مثلا بر اساس انتخاب تحلیل گر ممکن است این مدت زمان از چند ثانیه تا چند ماه متغیر باشد. مثلا اگر بازه زمانی یک ساعته را انتخاب کنیم، در این صورت کندل‌های ما اصطلاحا یک ساعته خواهند بود و نمایش دهنده تغییرات قیمت در یک ساعت هستند.

اگر بازه زمانی را یک ماهه انتخاب کنیم، کندل‌ها یک ماه هستند و نوسانات قیمت در یک ماه را نشان می‌دهند. برای انتخاب این بازه زمانی نگران نباشید، نرم افزارها و سامانه‌های آنلاین که خدماات چارت و تحلیل آنلاین ارائه می‌کنند، این چهارچوب یا بازه‌های زمانی را به طور پیش‌فرض و تعریف شده داشته و با تنها با کلیک روی بازه مورد نظرتان می‌توانید هر کندل را به نمادی از تغییرات قیمت بر اساس آن بازه زمانی در گذشته تبدیل کنید.

حالا سوالی که ممکن است از خودتان بپرسید این است که چه تفاوتی بین این بازه‌های زمانی است؟ بر اساس اصل پذیرفته شده، هراندازه شما در بازه‌های زمانی بزگتر، مثلا 4 ساعته یا 1 روزه و ... به بازار نگاه کنید، روندهای بازار دقیق‌تر بوده و نوسانات هیجانی کوتاه مدت بازار بر پیش‌بینی شما تاثیر نخواهد گذاشت. یعنی در حالتی که شما در بازه‌های زمانی طولانی‌تر به نوسانات قیمت به این شکل نگاه کنید، روندهای کلی بیشتر به چشم شما خواهد آمد.

در ادامه و طی مطالب آتی نگاهی خواهیم کرد به انواع اشکالی که نمودارهای شمعی ژآپنی ایجاد کرده و این که هرکدام از آن‌ها چه معنی و پیامدی برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی در پی دارد.