40 میلیارد دلار در سقطو دیوانه‌وار لونا دود شد

40 میلیارد دلار در سقطو دیوانه‌وار لونا دود شد
40 میلیارد دلار در سقطو دیوانه‌وار لونا دود شد

هفته گذشته همزمان با سقوط بازار کریپتو، لونا سقوطی فاجعه بار تا مرز صفر را تجربه کرد. پشت صحنه این سقطو دی‌پگ شدن رمزارز الگوریتمیک ترا از پشتوانه‌اش یعنی لونا بود که باعث فروش دیوانه‌وار و سقوط بدتر این رمز ارز بود. ارزش لونا پیش از این اتفاق به میلیارد دلار می‌رسید و با این اتفاق عملا 40 میلیارد دلار سرمایه مردم دود شد و به هوا رفت.

اما این اتفاق فقط این رمز ارز را تحت تاثیر قرار نداد، کل بازار کریپتو تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت و پیشنهادهایی برای بازنگری در ثبت واراوه استیبل کوین‌ها ارائه شد. مثلا رمزارز USDT یا تتر سقوط ارزش از 1 دلار تا مرز 0.94 دلار را تجربه کرد و وحشت دی‌پگ شدن مهمترین استیبل کوین بازار خیلی نزدیک احساس شد، اتفاقی که می‌توانست کل صنعت کریپتو و بلاکچین را تحت تاثیر جدی قرار دهد.

پس از این رخداد، موسس این اکوسیستم یعنی Do Kwon پیشنهاد تا بلاکچین را به 1 میلیارد توکن LUNA ریست کرده و آن‌ها را بین هولدرهای UST و LUNA تقسیم کنند. با این حال بسیاری دیگر به این پروژه بد بین هستند و آن‌را با پروژه‌های پانزی مثل Theranos مقایسه کردند.

در مقابل افراد معتبری مثل مدیر عامل FTX از این پروژه دفاع کردند و گفتند هرچند این پروژه سرمایه‌گذاری بدی بوده، اما نباید آن‌را پانزی نامید. با این وجود سرنوشت لونا هنوز مشخص نیست و بنیاد لونا بدون پشتوانه هنوزهیچ راه عملی برای بازگشت قیمت آن ارائه نکرده است.