آشنایی با کندل استیک

آشنایی با کندل استیک
آشنایی با کندل استیک

خب همان‌طور که در مطلب قبلی دیدیم، کندل استیک یا نمودار شمعی ژاپنی شیوه محبوب نگرستین به چارت برای بسیاری از تحلیلگران تکنیکال بازار است.

همان طور که در عکس دیده می‌شود، هر کندل دارای بخش‌های مختلف است. همان‌طور که گفته شد، کندل نمایانگر نوسانات قیمت در یک بازه زمانی خاص است که کندل بر اساس آن شکل گرفته است.

مثلا کندل یک ساعته نمایانگر نوسانات قیمت در یک ساعت است. وقتی این یک ساعت به پایان برسد، کند در جایی تمام و تثبیت می‌شود. از آن‌جا کندل جدید شروع می‌شود که در یک ساعت آینده بالا و پایین و در نهایت در جایی دوباره تثبیت خواهد شد.

به جایی که قیمت از آن شروع می‌شود، نقطه باز شدن قیمت یا Open گفته می‌شود. به جایی که قیمت در پایان آن یک ساعت تثبیت می‌شود، هم نقطه بسته شدن قیمت یه close گفته می‌شود.

حالا اگر نقطه بسته شدن قیمت از نقطه باز شدن قیمت پایین‌تر باشد کندل نزولی است، یعنی نشان می‌دهد قیمت در آن بازه زمانی ( اینجا در مثلال ما یک ساعت ) نزول داشته است مثل کندلی که به رنگ قرمز نشان داده شده است. برعکس اگر نقطه بسته شدن قیمت از نقطه باز شدن قیمت بالاتر باشد، آن‌وقت کندل صعودی است.

یعنی در آن بازه زمانی ( اینجا در مثال ما یک ساعت) ، کندل صعودی است. به طور سنتی کندل نزولی قرمز رنگ و کندل صعودی سبز است، البته این‌رنگ‌ها در نرم افزاهای مختلف قابل تغییر است. به جز این‌ها، کندل سه جزءاصلی هم دارد؛ بدنه که فاصله بین باز شدن و بسته شدن قیمت است، بالاترین قیمت و کمترین قیمت. بالاترین قیمت، بیشترین قیمتی است آن دارایی خاص در دوره زمانی آن کندل ( اینجا یک ساعته) به آن رسیده است، اما معمولا در آن تثبیت نمی‌شود و پایینتر می‌آید.

کمترین قیمت هم به همان طریق کمترین میزان قیمت در آن بازه زمانی خاص است( اینجا یک ساعته) که باز هم در آن تثبیت نمی‌شود و کمی بالاتر بر می‌گردد. به فاصله بین بیشترین و کمترین قیمت و نقطه باز و بسته شدن قیمت هم سایه گفته می‌شود.

این اشکال شکل کلاسیک کندل استیک قیمت در بازاری هستند که قیمت دارای ترند وجهت مشخص است. در مطالب دیگر به انواع اشکال کندل و معانی آن اشاره خواهیم کرد.