تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟
تحلیل فاندامنتال چیست؟

شاید شما هم واژه‌های تحلیل تکنیکال و یا تحلیل تکنیکال چارت قیمت را در بازارهای مالی شنیده باشد. اما واقعا تحلیل فاندامنتال چیست به چه معنی است؟

تحلیل فاندامنتال روشی است که تلاش می‌کند ارزش ذاتی دارایی‌ها را اندازه یگیرد. این شیوه ریشه در نگاهی دارد که برای پدیده‌ها ارزش ذاتی ناشی از کم‌یابی و نایابی ذاتی یا ناشی از کاربرد به دلیل عرضه و تقاضای قایل است.

مثلا گندم در مقابل طلا بسیار بسیار بیشتر است، اما کاربرد بیشتر و تقاضای بیشتری هم دارد و در نتیجه ارزش ذاتی دارد. اما در عصر مدرن‌تر تعاریف ارزش ذاتی کمی عوض شدند و در نتیجه این ارزش ذاتی بر اساس فاکتورهای اقتصادی مرتبط با هر دارایی اندازه‌گیری می‌شوند. در نتیجه تحلیل فاندامنتال هر چیزی را بررسی می‌کند که می‌تواند بر ارزش دارایی‌ها تاثیر بگذارد.

مثلا جنگ در یک منطقه کشاورزی می‌تواند قیمت غذا را افزایش دهد. در مثالی دیگر سیاست‌های پولی یک بانک مرکزی می‌تواند ارزش ارز رایج آن کشور را افزایش یا کاهش دهد. هدف نهایی بررسی فاکتورهای مرتبط با اقتصادی کلان و خرد است در نهایت اعداد قابل بررسی در رابطه با دارایی‌های خاص به دست دهد.

این اعداد به ما اجازه می‌دهند تا بررسی کنیم که آیا یک دارایی خاصی بیش از اندزه قیمت‌گذاری شده یا کمتر از اندازه و در نتیجه جهت آتی قیمت را حدس بزنیم.

تحلیل فاندامنتال بیشتر بریا سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت به کار گرفته می‌شود، اما گاهی هم توسط معامله‌گران بازار سهام برای معاملات کوتاه مدت‌تر در هنگام اعلام شاخص‌های اقتصادی استفاده می‌شود.